Gene Kelly
Oscar- djas amerikai tncos, sznsz, nekes, rendez, producer s koreogrfus.
Eugene Curran “Gene” Kelly (1912. augusztus 23. – 1996. februr 2.)
Gene a 20. szzad tncos filmjeinek meghatroz egynisge, aki energetikussgrl, atletikus tncstlusrl, jkpsgrl s a filmekben alaktott szerethet s kedvelt karaktereirl volt ismert. Habr ma valsznleg mindenki az nek az esben cm filmben nyjtott alaktsa miatt ismeri t, ezen kvl szemlyisge mg fontos meghatrozja volt Hollywoodi musical vilgban az 1940-es vek kzeptl az 1950-es vek vgig. 1999-ben az Amerikai Filmintzet minden idk legnagyobb frfi sznszei ranglistn a 15.-ik helyre rangsorolta.
lete
Korai vek
Gene harmadik gyermek volt a csaldban. desapja James Kelly fonogrf rus, desanyja Harriet Curran, mindketten r Rmai Katolikus bevndorlk voltak. A Highland Park szomszdsgban szletett Pittsburgh-ben, Pennsylvania llamban. 8 ves korban desanyja jvoltbl beiratkozik tncrkra az idsebb btyjval, Jamesszel egytt. Mindketten lzadak voltak, ahogy Gene mondta: „Nem igazn szerettk s folyamatosan verekedtnk a szomszd srcokkal, akik puhnynak neveztek minket...15 ves koromig nem is tncoltam tbbet.” Kelly vgl sajt nszntbl visszatrt a tnchoz, aki kpes volt megvdeni nmagt. 1929-ben rettsgizett le a Peabody High School-ban. Majd beiratkozott a Pennsylvaniai llami Fiskolra, hogy jsgrst tanuljon, de a gazdasgi vlsg miatt inkbb olyan llst kellett keresnie, mellyel hozz tudott jrulni a csald szk anyagi krlmnyeihez. Ez id tjban sokat tncolt a fiatalabb btyjval Freddel, hogy egy kis pnzt keressenek a helyi versenyeken, de ugyangy fellptek helyi Night Clubbokban is.
1931-ben Kelly beiratkozott a Pittsburghi Egyetemre, hogy kzgazdasgtant tanuljon, ahol csatlakozott a Phi Kappa Theta testvrisghez majd 1933-ban diplomt szerzett. 1930-ban a csaldja egy tncstdit nyitott a Munhall Road-on, a Squirrel dombon Pittsburgh mellett. 1932-ben tneveztk Gene Kelly Tncstdinak. A msodikat Johnstown-ban nyitottk meg, Pennsylvaniban 1933-ban. Amg nem rendelkezett diplomval, illetve ksbb is, mialatt a Pittsburghi Jogi iskola dikja volt, Gene tncrkat adott a stdijban. Vgl is eldnttte, hogy inkbb, mint tnctanr szeretne lni, gy 2 hnap utn otthagyta a jogi iskolt. Elkezdett egyre ersebben az eladsaira koncentrlni, ahogy ksbb lltotta: „Idvel kibrndultam a tantsbl, mert a lnyok s a fik arnya tbb, mint 1:10-hez volt s ahogy a lnyok betltttk a 16-ot, a kilpk arnya gy lett egyre magas magasabb.” 1937-ben, miutn sikeresen felfejlesztette a csaldi tncstdit, New York-ba kltztt, hogy koreogrfusknt munkt talljon.
Sznpadi karrier
A sikertelen keresgls utn, Kelly visszatrt Pittsburgh-be, ahol mint koreogrfus dolgozott Charles Gaynor musical revjben a Hold Your Hats cm darabban, a Pittsburgh Sznhzban 1938 prilisban.
Az els Broadway-i megbzst 1938 novemberben kapta mint tncos, Cole Porter Leave it to me! cm darabjban, ahol az Amerikai nagykvet titkrt alaktja s Mary Marttin-nal kzsen elnekli a My heart belongs to Daddy cm dalt. Kellyt a szerepre Robert Alton brelte fel, akit a Pittsburghi sznhzban lenygztt Gene alaktsa, tantsa s tudsa. Mikor Alton koreogrfust keresett a One for the money c. darabhoz, felkrte Kellyt, hogy jtssza is el, nekeljen s tncoljon. Karrierje els nagy ttrse volt a Pulitzer-dj, melyet a Time of your life c. drmval nyert. A darab 1939. november 11.-n debtlt, ahol a Broadway trtnetben elszr tncolt sajt koreogrfijra. Ugyanebben az vben megkapta els megbzst a Broadwayrl, mint koreogrfus a Diamond Horseshoe-ban. Jvendbeli felesge, Betsy Blair is e szndarab trsulati tagja volt. Elkezdtek randevzni s 1941. oktber 16.-n sszehzasodtak.
1941-ben megkapta a fszerepet a Rodgerts and Hart cm filmben, a Pal Joey-ban, ahol ismt Robert Alton koreograflta, mely szerep egszen a sztrok vilgig reptette t. Mind ezalatt gy nyilatkozott a riportereknek: „Nem hiszem, hogy a tnciskolk egyezek lennnek. n csak azt csinltam, amit a drma s a zene megkvetelt. Habr 100%-ig balett tncos vagyok, mgis csak azt hasznlom fel, amit teljesen magamv tudok tenni. Sosem engedem, hogy a technika, a hangulat s a folyamatossg tjba lljon.” Fenomenlis elktelezettsgt a prbk irnt s a kemny dolgozni tudst kollgi is dicsrtk. Van Johnson, aki szintn feltnt a Pal Joey-ban gy nyilatkozott: „Nztem ahogy prbl s szmomra gy tnt, hogy mr nincs hova tovbb fejldnie. m mgsem volt elgedett. Mr jfl volt s mr reggel 8 ta prbltunk. Mr pp lomra hunytam a szemem a hossz lpcsn, mikor sztepptnclpseket hallottam a sznpad fell…csak egyetlen halovny lmpt lttam, mely alatt egy alak tncolt,Gene.”
Sorra jttek a Hollywoodi ajnlatok, de Kelly nem akarta ilyen korn otthagynu New Yorkot. Vglis leszerzdtt David O. Selznick-el, beleegyezve, hogy a Pal Joey utn, 1941 oktberben Hollywoodba megy. Mieltt azonban elment volna, megkoreograflta a Best Foot Forward c. filmet.
Kelly nem is trt vissza a sznhzi munkhoz, amg az MGM-el kttt szerzdse le nem jrt 1957-ben, mikor is 1958-ban megrendezte a Flower Drum Song c. filmet. Az 1960-as vek elejn Kellyt meghvta A. M. Julien, a Prizsi Opera gyintzje, hogy vlassza ki a sajt stlust s hozzon ltre egy modern balettet a trsulat szmra. Ez volt az els eset, hogy egy amerikait bztak meg ezzel a krssel. Az eredmny a Pas de Dieux volt, mely egy grg mitolgin alapult Gershwin zenjvel kombinlva. Hatalmas siker volt, melyrt elismerst kapott a Francia Kormnytl.
Filmes karrierje
1941-1944: Elismertsg Hollywoodban
Selznick Kelly szerzdseinek a felt eladta az MGM-nek s ezzel klcsnadta t nekik az els filmjkhz: For me and my Gal(1942) Judy Garlanddal az oldaln. Kelly megdbbenve tapasztalta, hogy 20 filmet is akarnak kszteni vele s mint mondta: „olyan rzse volt, hogy hatalmas buks lesz”. m a filmjei sikeresek voltak, gy Arthur Freedaz MGM-tl megvette Kelly szerzdseinek msik felt is. Miutn feltnt egy B-kategris drmban (Pilot #5), megkapta Cole Porter Du Barry Was a Lady cm film frfi fszerept Lucille Ball-al az oldaln. Az els alkalma, hogy filmben sajt koreogrfijra tncoljon, a Thousands Cheer cm filmben nylt, ahol egy felmosronggyal ad el egy sznlelt szerelmes tncot.
A vsznon, mint tncos, els ttrst akkor rte el, amikor az MGM klcsnadta t a Columbia-nak, hogy legyen Rita Hayworth partnere a Cover girl-ben (1944), amelyben egy felejthetetlen tncot koreograflt. A kvetkez filmjben (Anchors Aweigh 1945) az MGM gyakorlatilag szabad kezet adott neki a tncok megkoreograflsban, belertve a tnct Jerry egrrel (a Tom s Jerrybl) illetve a duettjt Frank Sinatra-val. Az Anchors Aweigh 1945 egyik legsikeresebb filmje volt, mellyel Kelly elvitte els s egyetlen Oscar-dj jellst a Legjobb sznsz kategriban. A Ziegfeld Folliesben (1946) – mely 1944-ben kszlt de csak 1946-ban mutattk be – Kelly partnere Fred Astaire volt (aki irnt a legnagyobb mulattal s tisztelettel volt) a hres "The Babbitt and the Bromide" cm dal tncban, mieltt elhagyta volna a stdit a hbor utna feljts eltt. Ezen idszak alatt Kelly knytelen volt olcs B-kategris sorozatokban feltnni, melyeket mra mr mindenki lefeledett.
1944 vgn Kellyt besoroztk a haditengerszethez, hadnagyi ranggal. A fnykpszeti rszlegnl llomsozott Washingtonban, ahol dokumentumokat kellett rnia s rendeznie, mely ksbb arra inspirlta, hogy producer is legyen a filmekben.
1946-1952: Dics vek az MGM-nl
Mikor 1946 tavaszn visszatrt Hollywoodba, az MGM mg mindig csak B-kategris filmekben szerepeltette, mint a Living in a Big Way. A film oly gyengnek talltatott, hogy Kellyt krtk fel arra, ksztsen egy pr j tnckoreogrfit. Ezutn kvetkezett egy film ismt Judy Garland-dal, Vincente Minelli rendezsben, The Pirate. A film ma klasszikusnak szmt, m a maga idejben nem volt valami j fogadtatsa. Ebben Kelly megmutatta atletikussgt s valsznleg az egyik legemlkezetesebb alaktsa volt a Nicholas Testvrekkel, akik a vezet afroamerikai tncosok voltak akkoriban. Habr az MGM azt szerette volna, hogy Kelly trjen vissza a jl megszokott s biztosabb kerkvgsba, szntelenl harcolt azrt, hogy sajt zens filmet rendezhessen. tmenetileg megtartotta a rla kialakult hetvenkeds kpet a Hrom muskts egyikeknt, s feltnt Vera-Ellen oldaln a Slaughter in tenth Avenue cm balettben a Words and Music-bl (1948). Ezutn kvetkezett a Take me out to the ball game (1949), a msodik filmje Sinatra-val, melyben Kelly r szrmazsa eltt tiszteleg a The Hat My Father Wore on St. Patrick's Day c. dalban. Ezzel a musicallel Kelly rbeszlte Arthur Freed-et, hogy elkszthesse az On the town c. filmjt, melyben harmadszor s egyben utoljra szerepelt egytt Frank Sinatra-val, ttrst rve el ezzel a musical vilgban, melyet gy rtak le, mint „ a legtletesebb s legdtbb musical, ami valaha is kszlt Hollywoodban.
Stanley Donan, akit Kelly vitt Hollywoodba, hogy legyen a trskoreogrfusa, kapta meg a mellkrendez szerept az On the town-ban. Kelly szerint: „…mikor bevonnak egy filmbe, hogy kszts r koreogrfit, ahhoz szakrt asszisztens kell. Szksgem volt valakire, aki megnzi az eladsomat s valakire aki egytt dolgozik az operatrrel az idztseken…Stanley, Carol Haney vagy Jeanne Coyne nlkl, ezt sohasem tudtam volna vghez vinni. Mikor elrkeztnk oda, hogy elksztjk az Ont he town-t, tudtam, hogy elrkezett az id, hogy Stanley kapja meg a mellk rendezi jogot, hisz tbb mr nem fnk beosztott volt kztnk a viszony, hanem trsszerkeszti. Ketten egytt, megbontottk a szoksos musicali formt, kivve a filmet a stdik vilgbl s belehelyezve a valdi helyekbe s helyzetekbe. Donannal felelssget vllaltak a sznpadi rszekrt, Kelly pedig a koreogrfival foglalkozott. Kelly jval tovbb ment az addig megszokott s a korbban bemutatott balettos koreogrfiknl.
Ezutn Kelly azzal a krssel fordult a stdihoz, hogy fszerepet akart, melyet meg is kapott egy korai maffia melodrmban, melynek cme: The Black Hand (1949). Ezt kvette a Summer Stock (1950) – Judy Garland utols musicalje az MGM-nl - , melyben Kelly eladta a „You, You Wonderful You” c. szljt egy jsgpaprral s egy nyikorg hajpadlval. A knyvben („Easy the hard way”) Joe Pasternak kiemeli Kelly trelmt s jakaratt, aki nem sajnl annyi idt fordtani a darabra, amennyit kell, hogy a betegesked Garlanddal egytt tkletes filmet ksztsenek.
Ezutn kvetkezett kt sikeres musical, mely megrizte Kelly hrnevt, mint Amerika vezet musical sznszt, az Egy amerikai Prizsban (1951) s a taln legismertebb musical, a Singing in the Rain (1952). Mint trsrendez, vezet sznsz s koreogrfus Kelly volt a vezet er a filmben. Johhny Green az MGM akkori zenei rendezje a kvetkezkpp rta le Kellyt: „Gene egszen laza mindaddig, amg pontosan tudod, hogy mit csinlsz, amikor vele dolgozol. Kemnyen beosztja a munkkat s kemnyen is dolgozik. Ha az csapatban szeretnl jtszani, jobb ha Te is tudsz kemnyen dolgozni. Nem volt kegyetlen, de kemny volt s ha Gene hitt valamiben, azt brkinek elmondta, legyen sz akr Louis B. Mayer-rl vagy egy portsrl. Sosem volt gondja senkivel s majdnem mindig megszerezte, amit akart.” Az Egy amerikai Prizsban hat Oscar-djat nyert, belertve a legjobb kpet s mg ugyanebben az vben Kelly a musical vilgban elrt munkjrt megkapta az Oscar-djat. A film bemutatjt Leslie Caron-nal is fmjeleztk, akit Kelly Prizsban fedezett fel s vitte Hollywoodba. Az utols lom balett tizenhrom percen t tart, s ez volt az utbbi idk legdrgbb filmje. Az nek az esben filmmel Kelly mg nagyobb hrnvre tett szert. A Moses supposes c. dalban Donald O’Connor trsa, a Brodway melody-ban pedig Cyd Charisse. s habr nem keltett olyan nagy lelkesedst, mint az Egy amerikai Prizsban, mgis utlag elnyerte a neki megfelel s mlt helyet a kritikusok s a filmguruk vlemnyei kztt.
|